Home Artikler Artikler Besøg af Lufthansas Airbus 380 i CPH
Banner

Besøg af Lufthansas Airbus 380 i CPH

Besøg af Lufthansas Airbus 380 i CPH den 15-09-2010, blev der skrevet et nyt kapitel i Danmarks fly-historie. Lufthansa, havde arrangeret en charmeoffensiv, i de nordiske lande, med deres nye Airbus A380-800, D-AIMB, døbt ”Münchien”, og på en enkelt dag, skulle flyet besøge, København, Stockholm, Helsinki, Oslo og tilbage til Frankfurt. -  Pilots.dk sammen med resten af den danske presse var inviteret til et besøg indenfor i deres nye flagskib.

Airbus har i September 2010, leveret 36 styk A380, heraf 3 til Lufthansa. Den største kunde er Emirates, som har bestilt 90 fly, og Airbus 380 er vel at mærke sat til en listepris på 2 mia. DKK per flyver! Tallene som omgiver A380 er på alle måder imponerende, og større end det, man er vandt til fra dens nærmeste konkurrent nemlig Boeing 747-400.
Airbus 380-800 er 73 meter lang, 79,8 meter bred og vingens areal er 845 m2,. Fuldt tanket, kan vinge og hovedtankene, indeholde 320.000 liter brændstof, og Lufthansa har udstyret deres Airbus 380 serie i et 3 klasse system med plads til 525 passagerer i alt.

På main deck er der kun økonomiklasse, og på upper deck, er der 8 pladser i First Class, hvor gæsterne har adgang til en 80 cm bred seng, der er 207cm lang. Man har mulighed for at koble sit eget USB stik til stolens underholdningssystem og afspille ens egen musik, eller benytte adgang til 30 forskellige film, 20 videokanaler på 10 forskellige sprog, som man ser på sin 17” TV skærm. Den kan naturligvis styres med en trådløs fjernbetjening, så man ikke skal rejse sig op når man ligger ned, for at skifte TV kanal, eller se flyet udefra på et af de kameraer som sidder på bl.a. halen.

Længere nede i kabinen er flyet udstyret med yderligere 98 Buisness class sæder der også kan omdannes til en liggende stol der tilbyder en bredde på 67 centimeter og 152 cm imellem sæderne, hvorfra gæsterne har en 10.6” skærm, som tilbyder det samme udbud som First Class.

Alle sæderne i økonomiklasse er udstyret med en 9” skærm og udvalget er reduceret til 16 film, og 2 videokanaler, men man har stadig mulighed for at koble sit eget USB stik til, og spille 10 forskellige spil, og høre 100 cd’ere. På Airbus 380 har passagererne på økonomiklasse 79 cm imellem sæderne, og der alligevel er plads til 420 passagerer.

Alt dette vejer naturligvis, og fuldt lastet vejer Airbus 380-800, 560 ton under takeoff, og har en rækkevidde på 15.300, med en maksimal cruisefart på 0.85 mach. Stabilisatoren synes ikke af meget når man står ved siden af den, når man tager flyets størrelse i betragtning. Men spændvidden er imponerende 30 meter, og til sammenligning så har flyene i Airbus 320 serien har en spændvidde på 34.9 meter. Arealet af stabilisatoren er 200m2 og det er kun 10 m2 mindre end vingen på en Airbus 310. Jeg er selv pilot på Airbus 320 serien, kan man ikke undlade at blive imponeret af de enorme tal som man bliver præsenteret med i præsentationsmaterialet fra Airbus.

Chefpiloten fra Lufthansa, Jürgen Raps, fløj flyvningen til København som kaptajn på turen, og jeg havde mulighed for et kort interview med ham. Han beskrev flyet som meget harmonisk, og konventionelt at flyve, på grund af Fly-By-Wire systemet, der sikrer at hele Airbus serien føles ens, for piloter der flyver flere Airbus typer, på trods af Airbus 380’eren er blevet modificeret med et nyt dobbelt elektrisk/hydraulisk system, som begge opererer med 5000 PSI i smallere rør, i modsætningen til Airbus 320/330/340 serien, som har 3 hydrauliksystemer der opererer ved 3000 PSI.

Dette skift har givet en vægtbesparelse på 1,2 ton, og man lavet ændringer i det elektriske system som blandt andet betyder at man bruger Variable Frequency Generators, i stedet for de gamle Internal Drive Generators. Dette betyder at levetiden er 3 doblet, og Airbus har udviklet nye teknologier for at spare på vægten af de mange kilometer ledning som er trukket i flyet.

Airbus 380 serien adskiller sig på mange punkter fra de andre Airbus fly. Et væsentligt punkt er, at den kun har thrust reverser på de 2 inderste motorer. Flyet er udviklet med en super effektiv vinge, og de 2 yderste motorer har ikke thrust reversers, da det vil give en uhensigtsmæssig bøjning af vingen, både på grund af den forøgede vægt, men også kræfterne som reverserne producerer. Ydermere mindsker det chancen for Foregin Object Damage på smalle baner, og man har i stedet udstyret flyet med et moderniseret autobrake system, som Airbus kalder BTV, eller Brake to Vacate.

Jürgen Raps har arbejdet for Airbus og fortalte at under testflyvningerne udførte de tests med landinger på maksimal vægt, hvor de præsterede at standse flyets 386 ton omkring 1000 meter, som er det samme som en Airbus 320 netop på grund af vingen som tillader flyet at flyve med en anflyvningsfart, som er cirka 20 knob langsommere end 747 serien. Har man derimod rigeligt med bane, kan man programmere bremsesystemet til at opnå en fart som passer til at køre af en forudbestemt rullevej, som derved mindsker slid på dæk og bremser.

Flyet styres fra 2 nyudviklede systemer, som piloterne har adgang til på 2 skærme i siden og MCDU’en blevet skiftet ud med større skærme. De nye interaktive skærme bliver programmeret af piloterne vha. 4 QWERTY tastaturer, og indeholder også en curser som styres ved hjælp en trackball, der har mulighed for både højre og venstre click funktioner på bl.a. naviation display hvor man kan trække lufthavnsinformationer og charts direkte.

Ydermere har piloterne fået adgang til en moderniseret flightplan med profile view, Electronic Flight Bag, Loadsheets, og taxi-cameras, som mindsker risikoen for at køre af rullevejene, og Jürgen fortalte mig at flyet er utroligt harmonisk at køre med, på trods af dets størrelse. Understellet har i alt 22 hjul, men det giver ingen problemer, på trods af trykket er omkring 200 ton per understelsben.

Lufthansa har valgt at få deres fly udstyret med 4 styk Rolls Royce Trent 900 motorer, der samlet yder en trykkraft på 324.000lbs og de fire motorer suger cirka 5 tons luft, hvert sekund under fuld kraft. Fan sektionen er 2,95 meter bred, og fanbladene roterer med 12.500 omdrejninger i minuttet. Under fuld kraft stiger temperaturen i kernen af jetmotoren til noget, der svarer til halvdelen af solens temperatur, og trykkraften svarer til den kraft 2.500 personbiler med 110 hk ville generere. Alene APU’en kan forsyne 800 familiehuse med varme og strøm!

Der er ingen tvivl om at teknikken i cockpittet på Airbus 380 serien, tilhører den del fremtiden, vi som piloter vil se mere til fremover, især med henblik på papirløst cockpit, og det er imponerende at se springet fra Airbus 320 serien, uden at man mister følelsen af at man er hjemme . Man behøver ikke at lede længe efter knapperne, og de scanflows man benytter er de samme som man kender fra Airbus 320, 330 og 340. Airbus har formået at bevare deres familiy concept, og det gør at omskolingen til Airbus 380 involverer omkring 10 timers simulatortræning, for de piloter som har erfaring på Airbus 330 og 340.

Også som passagerer er det på alle måder et imponerende fly, som man oplever når man går ombord. Komforten er i højsædet, og det samme er klimaet og miljøet – både for passagererne, men også for verden udenfor, hvor man virkelig har gjort en indsats for at optimere og mindske forbruget af jetfuel, og udledningen af CO2 Desværre har vi endnu ikke mulighed for at flyve ud i verden direkte fra Danmark med Airbus 380 – men med Lufthansa er der 5 Airbus 380 operatører, der flyver ruter af Frankfurt, Paris og Heathrow, og det giver os Danskere muligheden for at flyve ud i verden med verdens største passagerfly.

Med venlig hilsen

Jacob Thomsen
(JAT) - Pilots.dk