Home Artikler Rapport fra Airshow Dubai Airshow 2005
Banner

Dubai Airshow 2005

 

 xA380-B777-Pan1


 Hvert andet år er der Airshow i Dubai, 20-24 November her i 2005. Da jeg alligevel er i Dubai for tiden, ville jeg da ikke gå glip af denne event. Den officielle side www.fairs-exhibs.com/airshow05 gav ikke meget information om program, køb af billet etc., men til gengæld var informationen fin nok på stedet.

Den indendørs udstilling inkluderede 3 store haller, og både for at komme ind og ud af hovedindgangen skal man scannes og have bagagen gennemlyst som skulle man ud og flyve – helt i orden i lyset af sikkerhedssituationen. Hvorvidt det forhindrer eventuelle terroraktioner er så en helt anden sag …

Et par Skandinaviske selskaber var repræsenteret, bl.a. Terma, Nordisk Aviation, SAAB, SAS Flight Academy m.fl.

 


Terma Weapon Systems Demonstrator

 

Terma havde en demo af våbensystemer til f.eks. F16. bl.a. deres nye system med 3D lyd, hvor man kan høre hvorfra en trussel kommer fra. En sensor registrerer positionen af hjelmen og attitude/ heading kendes af IRS/AHARS. Med lukkede øjne lykkedes det mig at pege i den rigtige retning af et simuleret indkommende missil, ud fra lyden i et headset. Mere interessant for os civile er nok et nyt ”øreprop headset” fra Terma, som støbes individuelt til ens ører, og hvor mikrofonen tager lyden direkte fra stemmebøjlen via øret. Ret smart. Og så fandt vi ud af at Air Atlanta Icelandic er et af de selskaber som er sat op til test af dette nye system – jeg vil dog gerne se dem lave en model som passer til alle vores fly. Og prisen er vist lige under 1000 USD …

Der var et bredt udvalg af stande, fra helt små til pænt store, alt fra f.eks. underleverandører af kabineluftfugtere til flyproducenters egne stande. Jeg havde ikke set Airbus 380 andet end fra hotellets tag dagen før samt selvfølgelig på billeder, så det var spændende om den virkelig havde et så mærkeligt udseende i virkeligheden. Jeg tror nok der går noget tid før jeg vender mig til dens udseende, men hvis den kan levere varen, så kan man vel leve med designet. Emirates, som har købt en hel del A380, havde deres egen stand med en Mock-up af kabinen.

 

 

Sjovt nok stod der ikke Airbus på dækkene på mock-up’en …

 


Bemærk teksten med ”Boeing part number …” på dækket

 Mærkelig at se på A380, man skal nok bare vænne sig til designet. Lidt a la Super Guppy er der over næsepartiet

 


A380 for første gang i Dubai

 

22 hjul i alt, 4 mere end på 747. Tror til gengæld ikke den har aktiv hydraulisk body gear steering.

 

 

10 meter større vingespænd end 747, så vidt jeg ved

 


Dobbelt hydraulisk flight controls, til gengæld med dobbelt elektrisk backup.
(Håber der er antivirus program i deres FBW software)

 

Airbus er ikke for fine til at vise hvad de kan, så af sted det går på en lokal VFR flyvning

 


A380 taxying for airshow

 

Se et videoklip (kræver Quicktime/MPEG4) af opvisningen. Specielt slow flight med en utrolig høj næsestilling imponerede.

 


A380 i demo flight - Klik på foto og se video i .mov format

 

Den nye Dubai Jebel Ali Lufthavn , som skulle åbne i 2007 så vidt jeg ved, var udformet som en stor model. 6 parallelle baner, tre og tre med standpladser på hver side samt i midten. Vi lavede sjov med om det så skulle hedde Center Left, Furter Left, Even Further Left eller hvad, men vi så at banerne kommer til at hedde 32L-C-R (Vest) og 31L-C-R (Øst). Angiveligt verdens første lufthavn med 6 parallelle baner.

 


Dubai Jebel Ali kommende lufthavn, med Emirates A380 mock-up i baggrunden

 

Jeg ved dog ikke lige hvad de har ud af det, for banerne ligger så tæt at de alligevel ikke kan bruges til parallel independent approaches – så skulle det måske være mellem de yderste to baner.

Boeing havde en stand med de obligatoriske modeller, her ses B777-200LR i forgrunden, 747’eren længere bagved er den nye 747-8 i Advanced Freighter versionen.

 


B777-200LR i forgrunden

 

747-8 havde ingen winglets, men måske er det en ny type vinge hvor spidsen bøjer opad nå den er belastet, eller måske får den raked wintgips? De har sikkert en ide med at den skal se sådan ud.

Møllerne på 777 er imponerende, ifølge GE skulle det være verdens kraftigste motor

 


GE90-115E sidder på 777-300ER og -200LR. Du kan se mere på  http://www.geae.com/engines/commercial/ge90/index.html

 

Senere kom vi med crew badge venligst ind i N6066Z, Boeings demo model af 777-200LR, som i øvrigt er registreret som”Experimental” – sikkert da den ikke er certificeret endnu.

 


200LR – så langt!
hmmm, vores moderator LGB med næsten bar mave - admin

 

777 er vist det eneste fly med 6 hjul i hver rulleskøjte på et wing gear, til gengæld har den ikke body gear. Body gear på A380 er nemlig netop også med 6 hjul i hver, men kun 4 hjul i wing gear.

 


B777-200LR

 

9.420 nm med .84 er næsten 20 timer – så kan man også flyve til direkte mellem stort set alle (relevante) lufthavne i verden. Er folk klar til 20 timer på økonomiklasse for at slippe for en mellemlanding?

 


B777-200LR - de vigtigste data

 

I kabinen havde de bl.a. et fanblad udstillet, og da jeg talte med kaptajnen blev jeg oplyst at der er et sådant blad udstillet på ”Museum of Modern Art” i New York.

 


B777-200LR Fan Blade

 

Jeg spurgte også hvorfor Boeing ikke stod i programmet over opvisninger senere på dagen, men det er Boeings firmapolitik at det ikke kan ”betale sig” at vise at fly i denne kategori andet end på static display. Lidt konservativ holdning i forhold til Airbus f.eks., som giver pøblen hvad pøblen vil ha. Jeg fik frittet ud af ham at de ville tage af sted dagen efter ved 10-tiden, og da bane 30L/R var i brug, fik jeg et videoklip fra 30. sal af hotellet, efter de gik i luften kl. 10:03 (0603z) den 23. Vores hotel er knap 5 km fra banen, tæt på centerline – desværre har jeg kun 2.8 zoom på mit nuværende kamera, så det er desværre ikke værd at lægge op.

Bizjets var der selvfølgelig også, her var Bombardier kraftigt repræsenteret:

 


Learjets og Challengers fra Bombardier

 

Her en CL604 på nærmere hold, trappen ligner nærmest en de har taget fra en luksusyacht …

 


CL604

 

… men der var selvfølgelig også Falcons, Hawkers, Gulfstream og her det vist nok hurtigste civile fly efter Concorden stoppede, Citation X

 


Citation X - Mmo .92

 

Italienske Fiat leverer flere forskellige hurtige modeller, her ses et lille udvalg med bl.a. Piaggio Avanti P-180 og Ferrari.

 


Piaggo Turboprop - Ferrari - Hurtige modeller

 

Indendørs var der endnu flere små fixe modeller, her b.a. Diamonds bud på en jet i Eclipse-500 klassen

 


Small models, Diamond Jet

 

Kommer man til Dubai i øvrigt, kan man lige kigge forbi i tax free, et par flasker rødvin, en stang røgpinde og så måske en indkøbsvogn?

 


Vind en indkøbsvogn i Dubai Tax Free

 

Mere praktiske køretøjer var der dog også med på udstillingen, her til at transportere og styre sin UAV med.

 


Offroad MPV

 

Russiske fly, eller rettere Ukrainske, her med Antonov 74 på static display. Den med midtvinge monterede motorer (-200) er sikkert god til grusbaner.

 


Antonov AN-74-200 & -300

 

Militært isenkram var der også. T-50 fra Korea er supersonic, primært til træning. Jeg prøvede den i simulator, ret underholdende.

 


T50 Supersonic Trainer

 

Mig-29, seneste model

 


MIG29

 

Helikoptere, med og uden piloter

 


Schiebel UAV

 

Typhoon Eurofighter, men som visse andre modeller man kan ”prøvesidde” kan den ikke flyve, da det bare er en mock-up som fragtes til showet i dele.

 


Eurofighter Mockup

 

Mon Amerikanerne også pakker deres C17 Globemaster ned i kasser – eller er det den som kommer med kasserne med alle de andre fly i …

 


C17 Globemaster - Fat and Happy

 

B1 bomberen med variable sweep vinger lavede airshow display, hvor den efter et low pass trak op i mindst 45 grad stigning, mens den lavede et par rul. Bestemt ikke Stage-3 compliant med fire efterbrændere i gang!

 


B1B Bomber

 

Skal man ha en JAS 39 Gripen, skal man også ha ekstraudstyr med til den. Ca. 40 millioner Euro pr styk uden kanonslag og knaldperler, nok en af mine favoritter, men man kan ikke få den billigere uden våbensystemerne. Måske købe en på anparter?

 


JAS Gripen

 

Så er det måske mere realistisk med en PC-21

 


Pilatus PC21 Trainer (hvem gad træne i den?)

 

SAS Flight Academy var repræsenteret med en lille stand, selvfølgelig uden at ha nogen simulator med.

 


SAS Flight Academy

 

Det var der til gengæld rigeligt andre der havde …

 


JAS Gripen Sim with real HUD but no visuals - Klik på foto og se video i .mov format

 

Så jeg prøvede JAS Gripen (dog uden visuals), derudover bl.a. F18, T-50, Bae Hawk, med flere, rigtigt underholdende. Gripen var umiddelbart lettest at flyve og den eneste med rigtig HUD, mens F18 og Hawk havde rigtig gode visuals, hvor HUD var ”indbygget” i visuals.

Efter at have prøvet kampfly simulatorer, set på udstilling og static display om formiddagen, var der airshow om eftermiddagen. Desværre kom programmet lidt bagefter, så efter at Gripen have ventet ved holding point i lidt over 20 minutter, måtte den desværre som den sidste i programmet køre ind igen uden at ha fløjet.

Nu var Dubai 2005 ved at være slut for den dag, så da lufthavnen havde været lukket mellem ca. 1400 og 1630, var der sikkert mangt en passager i terminalen som ventede på at kunne komme af sted, og der gik heller ikke mange minutter før den første Emirates fløj derfra. Men hva, til næste airshow om 2 år har de sikkert lige åbnet den nye lufthavn med 6 baner.

 xA380-B777-pan2

 

Med venlig hilsen
Kåre Lohse (LGB)