Home Artikler Rapport fra Airshow Riat 2006 i Fairford
Banner

Riat 2006 i Fairford

Efter at have ventet i mange måneder, var tiden endelig kommet, hvor jeg lørdag den 15. juli 2006 skulle til Royal International Air Tattoo / RIAT 2006 på Fairford luftbasen i England. Jeg skulle opleve dette, et af verdens største flyshows af sin art, sammen med en masse andre flyentusiaster, som også havde bestilt deres billet gennem pilots.dk.

Det var flyselskabet DAT, som skulle sørge for den fysiske transport, idet der var charteret et fly med afgang fra København samt et fra Esbjerg. Jeg skulle have fornøjelsen af, at flyve med en af DAT’s Saab 340 turboprop maskiner med Peter som kaptajn.

 

 

Der var afgang fra Esbjerg lufthavn tidlig lørdag morgen, og et par timer efter, omkring 0930 lokal tid, landede vi på Fairford luftbasen i England. Mange af de omkring 167.000 tilskuere var allerede kommet, hvorfor man følte sig lidt som en VIP’er, da vi landede midt i det hele, og kørte til en speciel gate for udenlandske ankomne gæster.

Efter et lille sikkerhedstjek, stod jeg nu midt i dette kæmpe inferno af fly, helikoptere og ellers alt hvad der på nogen måde kan relateres til flyvning. Jeg har været til mange flyshows i ind- og udland i mit liv, men jeg har aldrig nogen sinde set noget lignende. Dette var noget helt andet, så stort og imponerende, at jeg ikke har ord til at beskrive det.

 

 

Jeg vil dog sige, at det var en smule dyrt. Dagens program, som jo næsten er obligatorisk, kostede den nette sum af omkring 70 danske kroner, hvilket er meget for glittet papir fyldt med reklamer. Entreen skulle man også betale for, hvilket var omkring 350 kroner, som jo er helt vildt i forhold til danske forhold, hvor et lignende arrangement jo er gratis.

Men okay, vejret var helt utrolig godt, med skyfri himmel, let vind og omkring 30 grader. Solen var i ryggen, når man kiggede ud på de ”optrædende” fly og helikoptere, hvilket er det absolut bedste, når man skal tage billeder.

 

 

Så stod man der, og skulle lige vurdere, om man skulle skynde sig ned til flightlinen, får at få en god plads til showstart, eller om man lige skulle gå en lille tur rundt på pladsen. Jeg valgte at gå ned til flightlinen, hvilket var en rigtig god ide, idet det ikke var sådan lige, at få en god plads med udsigt.

 

 

Mange var tilsyneladende kommet i rigtig god tid, de havde nemlig haft tid til at bygge små indhegninger helt ude ved torvet som afgrænsede tilskuernes plads vs. startbaneområdet. Jeg kom flere gange til at tænke på de mange gange, jeg havde været ved Vesterhavet, og betragtet tyskere bygge deres store indhegninger af læhegn – Dette var lidt det samme. Det havde bare den ærgerlige konsekvens for os andre, at det var svært se finde en plads, hvor man kunne fotografere fra uden at få et læhegn med på billedet.

 

 

Klokken 1000 var der showstart, og jeg skal lige love for, at så kørte det ellers bare på skinner de næste 8-9 timer. Jeg må sige, at jeg hurtigt fik stor respekt for de flyveledere som styrede selve showet i luften – Det var nemlig med sekunders præcision, at den ene opvisning sluttede i den ene ende af banen, for derefter at se en ny begynde umiddelbart samtidig i den anden ende. Meget imponerende at være vidne til.

 

 

Det ene fly lavede den mere spektakulære opvisning end den anden, der var ingen ende på den visuelle fryd man var vidne til. Hvis man bare har en snært af interesse for fly og flyvning, kunne man ikke andet end blive betaget af disse piloters kunne. Jeg var i hvert fald i en hel anden verden, i den tid jeg var på Fairford.

 

 

Der var utrolig mange fly, fra mange forskellige lande, og jeg har sikkert ikke nævnt dem alle, når jeg nævner typer som: B-1B, B-52, F-5, F-15, F-16, F-18, Typhoon, Tornado, Hercules, Hawk, Boeing Stearman, M346, PC-7, PC-9, PC-21, MIG 29, Dakota, Jetstream, TBM700, Extra 300, P-51, Spitfire, Hurricane, Lancaster, Falcon 20, Gripen, og Canberra. Ovennævnte fly, var bare dem som lavede opvisning på dagen, så var der alle de mange fly, som stod udstillet ved static display.

 

 

For de helikopterinteresserede, så kan jeg nævne Merlin, Chinook, Hind, Lynx, Gazelle, Alouette, Scout, Sioux, og Osprey. Der ud over, var der en del rige og kendte, som kom flyvende til showet i helikoptere. Der sås blandt andet A109E, B206, R22, R444, AS350, AS355 samt S76.

 

 

Vedrørende opvisningshold til dette års RIAT, så kan nævnes The Red Arrows i deres ni små rød-hvide BAe Hawks, The Patrouille Suisse i seks F-5E Tigers, The Royal Jordanian Falcons i deres fire Extra 300, og The Patrulla Águila i syv C-101EB Aviojets. Derudover var der også to helikopteropvisningshold, og det var The Blue Eagles i fire Gazeller og én army Lynx, samt The Black Cats med deres to navy Lynx.

 

 

Jeg må sige, at jeg havde en helt utrolig god dag på Fairford, og hvis jeg skal fremhæve nogle ting fra dagen, må det næsten være The Red Arrows, som altid er en helt utrolig flot oplevelse. MIG 29 opvisningen var heller ikke kedelig, det er godt nok utroligt hvordan piloten kastede dette relative store fly rundt med lidt hjælp fra ”vectored-thrust”. De to amerikanske bombefly, B-1B og B-52, var også meget imponerende med deres fly-by’s.

 

 

 

Men personligt, var det nok Bell/Boeings MV-22B Ospray der gjorder størst indtryk. Det var helt utroligt, at se dens forandring fra helikopter til fly, og tilbage igen. Meget imponerende.

Alt i alt en meget lang og meget spændende dag, som jeg håber, bliver gentaget næste år.

Med venlig hilsen

Thomas Vesth
(helicopter4fun)