Home Artikler Artikler RESCUE 07 i SAR-beredskab
Banner

RESCUE 07 i SAR-beredskab

Den 24. april 2007 blev endelig dagen, hvor den nye redningshelikopter, Agusta-Westland EH101 Merlin Mk512 indgik i SAR-beredskabet. Det blev Merlin med serienummer M-507, som indledte den ny æra, da den fløj fra Eskadrille 722 ´s hangarområde på Helicopter Wing Karup til SAR-hangaren i Skrydstrup.

For at fejre dette var Hendes Majestæt Dronning Margrethe og Prinsgemalen inviteret til en rundvisning og reception i Eskadrille 722. Verdenspressen var også blevet indkaldt, herunder Deres udsendte fra Pilots.dk.

Leveringen af de 14 EH101 Merlin helikoptere har stået på siden 10. januar 2006, og er foregået uden større festivitas. Derfor er det passende at markere den første indsættelse af Merlin i SAR-beredskabet. Den har dog ikke helt overtaget SAR-beredskabet fra den aldrende Sikorsky S-61, idet flere besætninger skal omskoles til Merlin. Dette vil foregå som en løbende proces og det forventes at sidste S-61 vil udgå af SAR-beredskabet i slutningen af 2008.

Begivenheden blev behørigt festliggjort med taler af direktøren for Agusta-Westland flyfabrikken, Air Marshal Sir Christopher Coville, chefen for Forsvarets Materieltjeneste, Kontraadmiral Finn Hansen, chefen for Forsvarsstaben, Viceadmiral Tim Sloth Jørgensen, samt chefen for Flyvertaktisk Kommando, Generalmajor Stig Østergaard Nielsen.

 



Direktør Sir Christopher Coville taler for regentparret og personalet fra Esk 722
samt diverse honoratiores.

 


Chefen for Flyvertaktisk Kommando, Generalmajor S. Ø. Nielsen taler
mens regentparret opmærksomt lytter på.

 

Derefter blev Dronningen vist rundt i en EH101 i SAR-udgave, mens Prinsgemalen fik en gennemgribende briefing i cockpittet på en Taktisk Troppe Transport (TTT) Merlin.

 


Dronningen besigtiger kabinen i en SAR Merlin.

 

Bemærk den store nedfældede rampe i bagkroppen af helikopteren. En patient i en hospitalsseng kan nemt bugseres ind i helikopteren.

 



 

En meget videbegærlig dronning får informationer om Merlin, både indvendigt og udvendigt.

 


Prinsgemalen ser veltilfreds ud om de oplysninger han får om cockpittets indretning.

 

Efter regentparrets rundvisning fik EH101, serienummer M-509, lov til at vise sine manøvreringsevner i luften.

 




Det er ret imponerende hvordan 15 tons helikopter kan boltre sig i luften. Selv besætningen kan lide udsigten, når man kan stå på rampen under en forbiflyvning.

Så blev det tid til at M-507 skulle til Skrydstrup for at indlede sin vagttørn som redningshelikopter. Typen vil også snart være at finde på de 2 andre steder, hvor der er SAR-beredskab, Aalborg og Roskilde.

 


M-507 starter op på Esk 722 ´s forplads.

 


Hvorefter der rulles ud til bane i brug.

 



Der blev også tid til et low-pass forbi hangaren,
inden kursen blev sat mod Skrydstrup.

 

For de indbudte pressefotografer blev der arrangeret en flyvetur. Det var virkelig en stor oplevelse, at mærke den kraftfulde EH101 starte og stige hurtigt igennem skylaget, så vi fik den smukke forårssol at se. Afslutningsvis blev der fløjet stærkt og lavt rundt i hedelandskabet i den vestlige ende af Flyvestation Karup. Den store skydedør og lastrampen blev åbnet, så alle kunne nyde udsigten.

 


Et kig ind i det veludstyrede cockpit.

 


Den store rummelige kabine set fra cockpittet.

 

Bemærk, at der er ståhøjde, hvilket var ét af de danske krav til helikoptertypen.

 

 
Et kik fremad fra de to store boblevinduer

 

Der er 2 store boblevinduer på siden af kroppen. De anvendes bl.a. til observation efter overlevende i vandet. Jeg anvendte dem til dette usædvanlige motiv!

 


Forbiflyning af Esk. 722´s område med et par Merlins på standpladserne. De ses ud gennem den åbne skydedør i flets højre side.

 Ud af de 14 leverede EH101 helikoptere, er de 6 af dem i den såkaldte Taktisk Troppe Transport (TTT) udgave. Udvendigt ligner de SAR-udgaven, men udstyrsmæssigt og sædeindretningsmæssigt er der store forskelle. De kan på afstand kendes på de manglende gule felter, som SAR-udgaven har. På grund af et akut behov for transporthelikoptere i bl.a. Afghanistan, har England indgået en aftale med Danmark om køb af de 6 TTT-helikoptere. Nogle af de danske besætninger skal også udlånes til RAF, idet de danske styrker i Afghanistan har et tæt samarbejde med RAF, så aftalen kommer også de danske styrker til gode. Vi skal til gengæld have leveret 6 nye TTT-helikoptere omkring 2010.

 


M-511 står klar til næste træningstur, inden den om kort tid skal forrette tjeneste
 i RAF.

 

Regentparret returnerede til København i en TTT EH101. Nogle af klapsæderne i kabinen var dog byttet ud med mere behagelige flystole.

 



Merlin M-501 ruller ud til start med regentparret ombord.

 


Majestæten smiler til afsked efter en spændende dag ved Helicopter Wing Karup.

 

Med venlig hilsen

Erik Frikke
(EFR) - Fotograf & moderator, Pilots.dk
e-mail: Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.